Jørgensen hadde sin første arbeidsdag i slutten av oktober.

Oslo og Arendal

Hos oss blir han ansvarlig for to selskaper på tre lokasjoner:
– Nordeca Konsument har kontorer på Lysaker, Nordic Outdoor på Hellerudsletta og i Arendal. Jeg kommer til å ha kontordager alle steder, og jeg gleder meg virkelig til å bli kjent med både nye kollegaer og alle kundene våre, sier Jørgensen.

Bred erfaring

Jørgensen er utdannet markedsøkonom og har en lang karriere innen hotell og reiseliv med flere salg- og direktørroller på merittlisten. Han har blant annet vært salgsdirektør i Norge for Nordic Choice Hotels og Vice President Sales for First Hotels i Norden. Også i den nye stillingen lover Jørgensen et sterkt fokus på både salg og ledelse:
– Da det dukket opp en mulighet til å lede et selskap som dette, var ikke valget vanskelig. Skulle jeg først bytte bransje, så måtte det være for å selge produkter jeg er lidenskapelig opptatt av selv, forteller Jørgensen.

Effektiv sildesluk

Fiske-, jakt- og friluftsinteressen startet tidlig:
– Som liten gutt pleide jeg å fiske på kaia hjemme på Andenes i Nordland. Det begynner å bli noen år siden, men jeg husker det fortsatt som det var i går! Lukta av kai, tau, fiskeslo, saltsjø og båter. Jeg husker også at en av de eldre guttene hadde fått tak på en helt ny, grønn Stingsilda. Den var så utrolig fin, den var tung og kunne kastes langt ut fra kaien. Ikke minst var den skremmende effektiv! Jeg var så lei meg for at jeg ikke hadde en slik selv, mimrer Jørgensen.

Fiskeminner

Selv fisket han nemlig med line, krok og agn:
– Jeg brukte lever jeg fant etter fiskebåtenes sløying som agn for å fiske etter sei eller torsk. Så brukte jeg første fangsten som agn for å fiske mer. Da jeg ble eldre fikk jeg endelig råd til å kjøpe min egen Stingsilda-sluk, og siden det har den alltid vært med som favoritt. Å få jobbe med produkter som Stingsilda var en mulighet jeg ikke kunne gå fra meg, forteller han.

På jakt på vidda

Friluftsinteressen har han bevart gjennom årene:
– Jeg er mye i fjellet og på vidda på ulike jaktturer. De siste årene har jeg sammen med jaktkompiser tråla Villmarksmessen «for å skape oss noen nye behov», men vi drar som oftest tomhendte hjem; vi har jo det meste allerede….

Fornøyde kunder

At salgs- og ledelseserfaringen er fra en annen bransje, ser ikke Jørgensen på som en ulempe:
– Uansett hvilken bransje man er i, handler det om å selge et produkt. Både netthandelen og pressede marginer i sportsbransjen er blant utfordringene vi møter, men jeg ønsker heller å ha fokus på mulighetene. Vi skal ha bransjens mest fornøyde ansatte og kunder. Klarer vi det, kommer resultatene av seg selv.

– Kommersiell teft

Sterk tro på at resultatene kommer, har også styret i Nordic Outdoor:
– Jørgensens profil passer svært godt til oss. Han har gjennom en lang karriere bevist at han skaper gode resultater. Blant styrkene hans er utpreget kommersiell teft, tydelig lederskap, kundefokus og utvikling av sterke og motiverte organisasjoner, uttaler styreleder, Leif Holst-Liæker.

Toppbildet: Tore Jørgensen er ny daglig leder i Nordic Outdoor. Foto: Håvard Aspenes.