– Vi ønsker å redusere plastbruken i våre produkter og begynner med fiskeharpene våre, forteller produktansvarlig for Sølvkroken, Jonny Helgesen.

Her kjøper du miljøharpa

Rent konkret betyr det at den største plastdelen i produktet, emnet, er erstattet med FSC-sertifisert treverk.
– I tillegg kuttes plastemballasjen på miljøharpene, forteller produktsjefen videre. Totalt sju fiskeharper blir miljøharper. To av disse er allerede i noen butikker i år, resten kommer til neste år.
– Harpene er ellers som før. De skal være enkle å bruke og gi masse fisk, lover Helgesen.
Nubben, XXL, Mørenot, Sport 1, Chr. Baardsen & Søn, Coop Byggmix Frosta, Nothuset og Skibs & Fiskeriutstyr er blant butikkene som har tatt inn den nye versjonen av Sølvkrokenharpa og Spesialharpa.

Harpefiske Sølvkroken miljøharpa Sølvkrokenharpa
TREVERK: Sølvkrokenharpa i ny drakt. Egenskapene forøvrig er som før: produktet er enkelt å bruke og gir masse fisk med både plastmakk og rykk.

– Ikke i mål

– Sportsbransjen er, som alle andre bransjer, nødt til å tenke grønnere. Det vil vi, som har den største merkevaren på fiske i Norge, være med på, sier Tore Jørgensen, daglig leder i Nordic Outdoor, selskapet som eier Sølvkroken. Nordic Outdoor distribuerer fiske- og friluftsvarer til butikker over hele landet.
– Det kan være dyrt å være først ute, men den kostnaden er vi villige til å ta, understreker Jørgensen og legger til:
– Vi er også klare over at vi ikke er i mål bare fordi vi endrer på en produktserie, men dette er ett av stedene vi har begynt.

Kvalitet som miljøgrep

Små grønne grep har også vist seg å være god butikk, både for bedriften og for kundene:
– Det kan være så enkelt som at vi på lageret vårt i Arendal er knallgode til å pakke varene riktig, slik at volumet blir minst mulig, samtidig som vi ikke sender masse «fyllmateriale» til kundene våre. Vi er også gode på å bruke mye emballasje om igjen. De internasjonale merkevarene vi har er valgt fordi de har kvalitet i fokus. Mister du lokket til termosen din, skal det være mulig å få tak i et nytt lokk, heller enn at du må kjøpe ny termos. Det gir fornøyde kunder, både i butikk og hos de som jobber i butikkene. Nikwax må også nevnes, dette er det største impregneringsmerket som ikke benytter seg av fluorkarboner i sine produkter, forteller Jørgensen. Her kan du lese mer om hva vi hos Nordic Outdoor tenker om miljø- og samfunnsansvar.

Toppbildet: Senior Art Designer hos Nordic Outdoor, Eivind E. Christiansen, har redesignet emballasjen til alle Sølvkrokens nye fiskeharper i tre.